Page 2721 of 2721 FirstFirst ... 17212221262126712711271927202721
Results 40,801 to 40,802 of 40802

Thread: ESE's works engine tuner

  1. #40801
    Join Date
    20th April 2011 - 08:45
    Bike
    none
    Location
    Raalte, Netherlands
    Posts
    3,415
    Quote Originally Posted by Jan Van Hamme View Post
    Hi, I've made it this far with the transfer ports and exhaust.
    The C-port and inlet port are the next step.
    Does anyone have any comments, tips, or suggestions for improvements to the duct shape, B-hook, or other suggestions?
    Footprint of the crankcase original Yamaha RD125LC-10W to all scavenging angles FOS concept.
    Jan, with the exhaust duct shape in your drawings you are leaving a lot of blowdown flow on the table. The pictures below may show what I mean.
    Never mind the center bridge and the auxiliary exhaust ports in my pics (although it would be good if you could accommodate these).
    Click image for larger version. 

Name:	radial exhaust flow.png 
Views:	8 
Size:	27.7 KB 
ID:	356623Click image for larger version. 

Name:	radial exhaust flow concept.png 
Views:	8 
Size:	31.2 KB 
ID:	356622

  2. #40802
    Join Date
    17th March 2023 - 06:08
    Bike
    1982,Yamaha RD125LC 10W
    Location
    Belgium,East-Flanders
    Posts
    25
    Quote Originally Posted by Frits Overmars View Post
    Jan, with the exhaust duct shape in your drawings you are leaving a lot of blowdown flow on the table. The pictures below may show what I mean.
    Never mind the center bridge and the auxiliary exhaust ports in my pics (although it would be good if you could accommodate these).

    Beste Frits, bedankt voor de aanbeveling.
    Ik had die 2 tekeningen al zien staan in uw tips en tricks op onedrive.
    Ik dacht, verkeerd dus, dat dit enkel bedoeld was voor uitlaatpoorten met een brugje.

    Wat dat brugje betreft...mijn zuiger die ik ga gebruiken is een Wössner voor YZ125. Die heeft 2 gaatjes in de zuigerwand om de uitlaatbrug te koelen.
    Omdat ik gelezen heb van Jan Thiel dat ALLE brugjes breken op termijn wou ik liever geen uitlaatbrug tekenen.
    De gaatjes kun je opvullen met JB Weld extreme heat zei me iemand waarvan ik het blindelings van geloof. Daarom dacht ik de gewone enkele uitlaatpoort te gebruiken.

    Toch een brugje in de uitlaat maken zou dit opvullen elimineren maar hoe breed en hoe diep maak je zo een brugje in de uitlaat/poort met minimale kans op toch te breken?
    Brugje ook wat terugslijpen maar hoever en welke vorm?
    .…Die vlakke YZ125 zuiger heeft een schuin vlak van 12° aan de rand. Ik zou dit kunnen wegdraaien naar dome. Maar dan heb ik maar maximum een tangentiële hoek van 4°.
    De bodems van de A en B poorten ook 4° (voor dome) of 12° maken dan? Dome zal wel het beste zijn maar is 4° dan niet weinig?

    Ik zit momenteel al voorbij de BMEP 13,5. Voor jou is dat peanuts maar voor mij en mijn standaard RD125LC versnellingsbakje en motorconstructie is meer blowdown en transferoppervakte en dus vermogen misschien gegarandeerd breuk.
    Ik weet dat niet en kan dat niet echt inschatten.
    Meer blowdown door extra auxiliaire uitlaatpoorten (bredere totale uitlaatpoort)… gaat dat geen frontpower en of powerbandbreedte kosten?
    Er staan me ongetwijfeld nog enkele slapeloze nachten te wachten om de raadgevingen in mijn hoofd te verwerken en te proberen analyseren.

    Hartelijk bedankt voor uw verdere raadgevingen en tijd.
    Groeten Jan



    Hi Frits,
    Thanks for the recommendation. I'd already seen those two drawings in your tips and tricks on OneDrive.
    I thought, wrongly, that this was only meant for exhaust ports with a bridge.

    Regarding that bridge... the piston I'm going to use is a Wossner for the YZ125. It has two holes in the piston wall to cool the exhaust bridge.
    Because I've read from Jan Thiel that ALL bridges break eventually, I preferred not to draw an exhaust bridge.
    Someone told me you can fill the holes with JB Weld Extreme Heat, and I blindly believe it. That's why I thought about using the standard single exhaust port.

    Making a bridge in the exhaust would eliminate the need for filling, but how wide and deep do you make the bridge in the exhaust/port with minimal risk of breaking it?
    Grind the bridge back a bit, but how far and what shape?

    ... That flat YZ125 piston has a 12° slanted surface on the edge. I could turn this down to a dome. But then I only have a tangential angle of 4°.
    Should the bottoms of the A and B ports also be 4° or 12°?
    The dome will probably be best, but isn't 4° a bit low?

    I'm currently already past the BMEP of 13.5. That's peanuts for you, but for me and my standard RD125LC gearbox and engine design, more blowdown and transfer surface area, and therefore power, might be guaranteed to break.
    I don't know and can't really estimate. More power through additional auxiliary exhaust ports... won't that cost me front-end power and/or power bandwidth?

    I'm undoubtedly going to have a few sleepless nights processing and analyzing the recommendations.

    Best regards
    Jan

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 16 users browsing this thread. (0 members and 16 guests)

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •